Voorjaar 2023

Volgens de kalender is het voorjaar begonnen, de lekkere temperaturen laten het nog even afweten, maar de fruitbomen staan wel alweer in bloei. Van links boven naar rechts beneden: appel, kers, peer en pruim.

Beste tuiniers!

Wat heerlijk dat het voorjaar weer begonnen is, de bomen worden groen en in de tuin bloeit er ook al heel wat! Zo nu en dan nog wat kou, maar het is ook nog maar april, tot half mei kunnen we nog kou verwachten. Maar gelukkig zijn wij al weer volop bezig! Ook de tuingroepen zijn weer begonnen met hun tuinbezoeken, want in veel tuinen is al een boel te zien!

De bloemschikdemonstratie door Falko Wolters is geweest, op 25 maart, heel geslaagd, maar helaas niet zo goed bezocht als we gehoopt hadden, jammer, maar het deed geen afbreuk aan de fijne middag. We hebben 8 stukken ‘geboren’ zien worden, die aan het eind van de middag verloot werden. Voor herhaling vatbaar, maar dan wel met meer publiek!

Helaas is de plantjesruilbeurs niet doorgegaan, er waren maar drie belangstellenden, (en later nog eentje die zich niet had aangemeld…) dus dat hebben we maar afgezegd. In het najaar (oktober) doen we weer een poging, hopelijk zijn er dan meer liefhebbers, want voor zo weinig belangstelling kunnen we het niet allemaal doen.

Gelukkig komt de plantjesmarkt bij Ans Advocaat er aan, op 7 mei. Die is altijd goed bezocht, en met mooi weer is er ook nog veel gezelligheid, met buitenterras! Als het wat kouder is hebben we binnen terras, ook gezellig, met koffie, thee en taart zoals ieder jaar! We kunnen nog taart gebruiken, zijn er nog vrijwilligers die wat willen bakken? Tegen vergoeding uiteraard.

Graag opgeven/overleggen met Froukje, per mail, froukien1965@gmail.com

Adres plantjesmarkt:  Galerie De Paardenstal, Hooghaar 1, Peize

De open tuinen komen er ook weer aan, de Groei & Bloei Nationale Tuinweek is dit jaar van 10 t/m 18 juni met op 17 en 18 juni het landelijke Open Tuinenweekend.

En dan is er natuurlijk nog de tuinencarrousel!

In 2023 zijn de weekenden als volgt verdeeld:

20 en 21 mei  – Voorjaarstuinenweekend

08 en 09 juli   – afdelingen Assen, Beilen en Roden

12 en 13 aug  – afdelingen Coevorden en Emmen

09 en 10 sep  – afdelingen Hoogeveen en Meppel

U kunt de folders hierover weer in de winkels vinden, en alle informatie staat ook op de website, www.opentuinencarrouseldrenthe.nl

En op de website van Groei en Bloei Roden natuurlijk! roden.groei.nl

Daar kunt u ook alles vinden over het landelijke open tuinen weekend.

Voor het najaar zijn we ook aan het nadenken, we willen graag weer een dagtochtje maken zoals vorig jaar naar het arboretum in Westeresch, Vlagtwedde, wat een heel geslaagde dag was. Als er mensen zijn met leuke ideeën horen we het graag!

En een herfstwandeling zouden we ook leuk vinden, bv met paddenstoelen thema. Ook daar hebben we ideeën voor nodig! Denk met ons mee, want zonder uw inbreng en belangstelling is er geen vereniging mogelijk!

Foto: enige creaties van Falko Wolters.

Plantjesdag 7 mei 2023

Zondag 7 mei 2023 vindt de plantjesdag weer plaats bij Ans Advocaat, De Paardestal, Hooghaar 1, 9321 XW Peize.

Iedereen is welkom van 11.00 uur tot 16.00 uur. Enthousiaste tuinliefhebbers verkopen hun eigen gekweekte plantjes zoals; tomaten, paprika, klein fruit, kruiden en vaste planten.

Naast plantjes is er ook koffie en thee met gebak verkrijgbaar.

Tot ziens.

Open Tuinen Carrousel Drenthe 2023

Binnen de regio Drenthe zullen de 7 afdelingen van Groei & Bloei gedurende vijf weekenden tuinen openen voor bezoekers onder de naam: “Open Tuinen Carrousel Drenthe”. In de maanden juli, augustus en september zijn er iedere keer 2 of 3 afdelingen aan de beurt om hun tuinen open te stellen. Elk jaar wisselen we de weekenden over de afdelingen, dus als een afdeling dit jaar in juli aan de beurt is, dan zijn ze volgend jaar in augustus aan de beurt. Op die manier kunnen de bezoekers gedurende de jaren dezelfde tuinen op verschillende momenten in het jaar bezoeken. In juni (tijdens het Landelijke Open Tuinen Weekend) openen alle afdelingen hun tuinen.

Nieuw: Dit jaar kunnen alle afdelingen mee doen aan het voorjaarstuinenweekend in mei.

Dit jaar zijn de weekenden als volgt verdeeld:

20 en 21 mei – Voorjaarstuinenweekend

17 en 18 juni – Landelijk Open Tuinen Weekend

08 en 09 juli – afdelingen Assen, Beilen en Roden

12 en 13 aug. – afdelingen Coevorden en Emmen

09 en 10 sept. – afdelingen Hoogeveen en Meppel

De tuinen zijn gratis te bezichtigen van 10.30 tot 17.00.

Voor meer informatie over de tuinen zie www.opentuinencarrouseldrenthe.nl

Voor meer informatie over de tuinen die meedoen van onze afdeling zie www.roden.groei.nl

Stinzenflora

De bostulp, kievitsbloem, bosanemoon en de bosgeelster.