Voorwoord

Op 28 augustus was er voor het eerst na twee jaar weer de Liefair in Lieveren, een fair voor het buitenleven, en zoals gewoonlijk waren we daar met een kraam te vinden, in de hoop op nieuwe leden. Dat lukte met één persoon, maar er waren ook een aantal mensen die erover gingen denken. Hopen dat ze het doen!

Er was een hele forse courgette, die zich onder een blaadje had verstopt, (anders was hij nooit zo groot geworden) en heel veel mensen hebben naar het gewicht geraden. Allerlei getallen kwamen voorbij, van 750 tot dik 4000 gram, maar het juiste gewicht was 1995 gram. Dhr. A. Drent uit Zevenhuizen zat er 5 gram onder en heeft een prachtig modern boeket/bloemstuk gewonnen. Gefeliciteerd!

Met dank aan Gerda Fluks voor het maken van het bloemstuk en de fleurige aankleding van de kraam.

Foto: Zinnia

Open tuinencarrousel

Open Tuinen Carrousel  Drenthe 2022

In tegenstelling tot wat eerder is gemeld is de tuin van familie Nusse / Te Velde dit weekend niet geopend.

Deelnemers van onze afdeling:

Cocky Stottelaar en Roel van der Laan, Groningerweg 35, 9321 TA Peize 10 en 11 sept

Henk en Elly Harmens, De Streek 11, 9321 VP Peize  10 sept

De Hommelstee, J.P. Santeeweg 113, 9312 TA Nietap  11 sept

Froukje van der Kaap en Emmie de Vries-van der Kaap, Carolieweg 14, 9354 TM Zevenhuizen 10 sept

Lianne’s Siergrassen, Jan Gosses Wijk 31, 9367 TE De Wilp  10 sept

Egbert Klopstra, De Ring 13, 9313 TE Leutingewolde 11 sept

Kwekerij Ninabel, Hoge Tilweg 47, 9362 VC Boerakker 10 sept

Zie ook:

www.opentuinencarrouseldrenthe.nl

Foto: stadstuin Tiel (zie Groei en Bloei sept)

Plantjesruilbeurs

Zaterdag 1 oktober organiseren we voor het eerst een  plantjesruilbeurs voor  onze leden.

Het is de bedoeling dat je planten inbrengt zonder onkruid. Je kunt ze aanbieden in potjes, of in een doos of tas, wanneer je de plant pas ’s morgens uit de tuin haalt. Bollen mogen ook. Namen bij de planten is wel handig/belangrijk.

Inloop is 10.00 uur bij Pietsje Rozema aan de Kerkweg 58 B in Leek. Onder het genot van een kop koffie/thee (met iets lekkers) kun je alvast even rond kijken of er planten zijn die je wilt hebben. Maar nergens aankomen! Om half 11 is het startschot en kun je gaan uitzoeken.

De  planten die over blijven worden weer meegenomen door de eigenaar.

Er komt ook een tafel te staan voor tuinboeken en tuingereedschap, ook dat moet weer mee terug als het niet gekozen wordt.

Graag even aanmelden voor 27 september per email   froukien1965@gmail.com

Wanneer de ruilbeurs succesvol is willen we die in het voorjaar herhalen.

Foto: Kaardebol

Onze sponsoren

Rabo clubactie

En dan kunnen jullie nog stemmen voor ons, bij de grote Rabo clubactie, tussen 5 en 27 september. We kunnen de stemmen goed gebruiken!

De Rabobank houdt jaarlijks de actie Rabo ClubSupport. De leden die bij de Rabobank bankieren hebben daarvoor inmiddels een persoonlijke stemcode ontvangen. Hiermee kunnen zij - in de periode 5 t/m 27 september - hun stem uitbrengen op maximaal drie clubs. Graag nodigen wij u uit om uw stem ook uit te brengen op onze eigen 'Groei & Bloei Roden e.o.'. Dit kan via de Rabo App of Rabo Online Bankieren. Hoe meer stemmen er op onze vereniging worden uitgebracht, des te hoger de bijdrage die we ontvangen!

Alvast bedankt!

Foto: stadstuin Tiel

Foto's

Het zou leuk zijn als er foto’s gestuurd worden van de dahlia’s die jullie hebben gekregen bij de jaarvergadering  van 5 april. Als het goed is staan die nu volop in bloei en foto’s ervan worden gewaardeerd, voor de website en de nieuwsbrief.

Excursie

In de herfst willen we een uitstapje organiseren naar het Arboretum in Vlagtwedde, maar de details daarover hebben we nog niet. Die zullen zodra we meer weten per mail rondgestuurd worden.

Foto: dahliatuin t.b.v. bloemencorso Rekken (Twente)