Een nieuw tuinjaar.

Beste Groei en Bloeiers,

De eerste nieuwsbrief van dit jaar heeft veel te vertellen: er zijn weer plannetjes voor het voorjaar. Hoewel we er natuurlijk allemaal hard aan toe zijn om met de handen in de aarde te wroeten moet er ook nog wat anders gebeuren, nl. de ledenvergadering, met aansluitend een lezing. Op 2 maart hopen we u allemaal te mogen ontvangen in Het Wapen van Drenthe, om 19.15 u voor de vergadering, of om 20.15 u, voor de lezing. De details en stukken volgen nog in de loop van de maand.

De lezing op 2 maart wordt gegeven door Els van Kooten uit Roswinkel en zal gaan over 'Tuinieren in een veranderd klimaat'. Meer over de lezing vindt u elders in de nieuwsbrief.

Op zaterdag 25 maart is er ’s middags een bloemschikdemonstratie met Pasen en Lente als onderwerp. De demonstratie wordt gegeven door Falco Wolters, om 14 uur in het dorpshuis in Nieuw Roden. Er is plaats voor zo’n 100 mensen, vol is vol. De zaal gaat ruim op tijd open, een uur voor aanvang van de ‘voorstelling’. De gemaakte stukken worden aan het eind van de demonstratie verloot. Toegang voor leden p.p. €3, voor niet-leden €5. Lootjes €5 per bundeltje van 6.

De plantenruilbeurs in oktober was niet heel druk bezocht, (misschien even wennen?) maar wel heel geslaagd. Daarom komt er een herkansing  op 22 april, weer bij Pietsje Rozema, Kerkweg 58b in Leek. Als u tegen die tijd goed aangeslagen zaaigoed hebt mag dat ook mee, en er is nog voldoende tijd om uw overschot aan planten alvast in potten te zetten. Grotere planten mogen ook in dozen of plastic zakken, als het maar goed te vervoeren is. Wat overblijft moet weer mee naar huis.

De jaarlijkse plantjesdag bij Ans Advocaat in Galerie De Paardestal, Hooghaar 1 in Peize zal plaatsvinden op 7 mei. Hopelijk met mooi weer, zodat het terras buiten kan …..

En dan hebben we in het voorjaar ook nog open tuinen, 20 en 21 mei het voorjaarstuinen weekend, het landelijke open tuin weekend op 17 en 18 juni en op 08 en 09 juli de open tuinen Carrousel, de afdelingen Assen, Beilen en Roden laten dan hun tuinen zien.

Open Tuinen

Open Tuinen Carrousel Drenthe 2023

Ook dit jaar zijn er weer verschillende tuinen te bezichtigen.

Nieuwis dit jaar dat in de maand mei,  zaterdag 20 mei en zondag 21 mei, er “Voorjaarstuinen in Drenthe” te bezichtigen zijn.

Groei en Bloei afd. Roden doet mee met de Open Tuinen Carrousel samen met de afdelingen Assen en Beilen, dit zal plaats vinden in het weekend van zaterdag 8 juli en zondag 9 juli.

Het landelijke open tuinen weekend staat gepland voor zaterdag17 juni en zondag 18 juni.

Lijkt het u leuk om andere mensen die ook van tuinieren houden te ontvangen in uw tuin. Dan hebt u dit jaar dus keuze uit drie weekenden. (1 dag per weekend kan ook)

Tuinen zijn gratis van 10.30 tot 17.00 te bezichtigen.

Er komt weer een flyer met alle adressen van de open tuinen erop vermeld. En er is een website www.opentuinencarrouseldrenthe.nl met tekst over wat voor soort tuin het is.

U kunt zich voor 1 of meerdere weekenden aanmelden tot 28 februari bij Froukje van der Kaap.

froukien1965(at)gmail.com

Foto: tuin Nusse / Te Velde Foxwolde

Lezing 2 maart

Over de lezing: Tuinieren in een veranderend klimaat.

Over klimaatveranderingen en wat we kunnen doen om de opwarming van de aarde te beperken is al veel geschreven. Planten en dieren reageren verschillend op deze veranderingen. Hierdoor ontstaan problemen, zoals bloemen die al bloeien als er nog geen bijen zijn en vogeltjes die een nestje bouwen als er nog geen rupsen zijn. De biodiversiteit gaat hierdoor achteruit. Hiermee samen hangt de toename van bepaalde (schadelijke ) insecten als gevolg van opwarming.

Wat wij zelf kunnen doen in onze tuin om de schade te beperken en ermee om te leren gaan, daarover gaat deze lezing. Zij zal ook ingaan op welke planten hierbij passen, en eventuele aanpassingen van de tuin.

Els van Kooten is eigenaar van de Kwekerij de Elzenhof in Roswinkel bij Emmen. Na een hoveniersopleiding en praktijkervaring bij een kweker in het westen van het land is ze in 2007 haar eigen bedrijf gestart waar zij haar liefde voor planten ten volle tot bloei kan laten komen.

Zij maakt beplantingsplannen, en geeft vakkundig advies voor alle aspecten van de tuin en. In de kwekerij heeft zij een groot aanbod van heesters, vaste planten, maar ook haagplanten, rozen, klimplanten, éénjarigen, en leuke bolgewassen.

Meer informatie op de website www.kwekerijelzenhof.nl

Tuin & Sfeer