Roden

Beste leden van Groei en Bloei Roden en omgeving,

De zomer komt helaas zachtjes tot een eind…. maar niet getreurd, er kan nog een hele mooie nazomer komen! De herfstbloeiers staan goed hun best te doen, sommige zijn zelfs nog niet eens begonnen, veel blad gaat zich over een poosje in herfstkleuren tooien en dan zijn er ook nog de bollen die de grond in moeten. Werk genoeg in het najaar!

En ook het Groei en Bloeiseizoen gaat weer beginnen, met de nieuwsbrieven met informatie, met zo nu en dan activiteiten, zoals een bezoek aan gereedschapfabriek ‘de Wit’, met een plantjesruilbeurs, een lezing na de ledenvergadering in februari en een voorjaarsexcursie.

Liefair

Vorige week stonden we met een kraam op Liefair, de grote beurs in Lieveren, waar jullie vast allemaal zijn geweest! We hebben veel bekenden gezien, gelukkig, en iedereen, ook niet-leden, mochten raden naar het gewicht van een grote vijgenbladpompoen, uit de tuin van Pietsje Rozema. Heel veel mensen deden mee, er werd geraden tussen de 2 en 8,5 kilo. De pompoen woog 4522 gram.

De winnares Aline Deisz uit Assen zat het dichtste bij, met 4540 gram. Ze was heel blij met de prijs!  Het was een prachtig blauwe Vitex Agnus castus, ook wel bekend als de Monnikenpeper, gekocht bij ons lokale leuke Hoveniers & Groencentrum Ilex.

Gerda Fluks en Anneke Elzinga maakten het fraaie boeket dat onze kraam sierde.

Rabobank

Goed om te weten voor Rabobank leden: we doen weer mee met de grote clubactie, en hopen natuurlijk op veel stemmen van jullie! Van 4 t/m 26 september kunnen leden van Rabobank stemmen op onze club.

Plantenruilbeurs

We gaan het toch weer proberen, we geven niet zo gauw op. Maar we willen wel weten wat we kunnen verwachten dus jullie moeten je wél opgeven!! Alleen voor leden, opgeven bij Froukje, froukien1965@gmail.com

De ruilbeurs zal op zaterdag 14 oktober bij Pietsje Rozema plaatsvinden, Kerkweg 58b in Leek. Inloop vanaf 10.00 uur onder het genot van een kop koffie/thee (met iets lekkers) kun je alvast even rond kijken of er planten zijn die je wilt hebben. Maar nergens aankomen! Om half 11 is het startschot en kun je gaan uitzoeken.

Vaste planten, zaden, stekjes van kamerplanten, tuinboeken en gereedschap kan allemaal worden geruild. Wat niet wordt geruild moet door de eigenaar weer worden meegenomen. Ook de planten dus!

Dus begin allemaal maar vast met overtollige planten in potten te zetten, mag ook in plastic zakken/dozen als ze er kort van tevoren ingezet worden. Namen bij de planten is wel handig/belangrijk. Zaden in zakjes of koffiefilters etc, ook duidelijk de naam er op.

Onze adverteerders

Open tuinen

De Open Tuinen Carrousel was dit jaar weer een succes met 12 deelnemers in onze afdeling. Ondanks dat het warm tot zeer heet weer was op 8 en 9 juli kwamen er best een aantal bezoekers de tuinen bezichtigen. Bij sommige tuinen wel rond de 40 bezoekers. Voor het eerst waren er ook tuinen open in de maand mei.  Alle afdelingen van Drenthe deden hier aan mee. Bij onze afdeling deden er 3 tuinen mee. Waarvan 1 deelnemer voor het eerst hun tuin open stelden voor publiek. Daar kwamen veel mensen op af.  Er kunnen altijd meer deelnemers bij om de tuin open te stellen. Dus als je een keer mee wil doen kun je het door geven aan Froukje van der Kaap via froukien1965@gmail.com

Overigens:

Op 9 en of 10 september  2023 is het opentuinen weekend van de afdelingen Hoogeveen/de Wolden & Meppel. In dat weekend zijn ruim 20 tuinen geopend.

Op de website van de opentuinen carrousel staan de tuinen uitgebreid beschreven en ook eventuele laatste nieuws wordt daar vermeld. 09 en 10 sep: Hoogeveen & Meppel - Open Tuinen Carrousel Drenthe

Mededeling afd. Meppel:

Let op: Niet alle tuinen doen beide dagen mee!

In tegenstelling tot wat er in de folder staat: De tuin van Baukje Miedema is niet open. Tuin Klein, maar fijn, van Loes  en Theo in Meppel is niet open op zaterdag, maar wel op zondag 10 september.

Foto: tuin Fortmond

Excursie 26 oktober 2023

Ook dit jaar hebben wij voor jullie weer een excursie op het programma staan.
Deze keer blijven we dichter bij huis dan vorig jaar, toen we naar het Arboretum
in Westeresch zijn geweest.
We gaan nu nl. naar  :  De Wit,  Kornhorn.
Een bedrijf,  dat al generaties lang handgemaakte gereedschappen produceert
(tegenwoordig gebeurt dit met een robot).
Vele soorten tuingereedschappen, maar tegenwoordig ook gereedschappen
voor de wegenbouw.
Echt de moeite waard dus, om daar eens een blik te werpen op alle gereedschappen
die daar geproduceerd worden.
Helaas kun je daar geen gereedschappen kopen !!

Echter, wil je mee, dan moet je je wel even  opgeven !!
Dat kan tot 19 oktober a.s. bij :
        Pietsje Rozema ( emailadres :  s.p.rozeploeg(at)icloud.com )

Graag ook even vermelden of je wilt rijden.

Datum.                  26 oktober 2023
Tijd.                      Aanvang. 13.00 uur
Kosten.                 € 0,00
Autokosten.           Nog niet bekend
Adres.                   De Wit’s  Reed  1A,  9864TA,  Kornhorn

Voorjaarsexcursie

Tuin met Helleborussen in Sellingen. Verder nog niets bekend

Lezing

Voor de jaarvergadering van 2024 zijn we nog op zoek. Als u ideeën hebt voor een onderwerp of spreker horen we dat graag.

Tuinwijsheid??