Nadat we in februari ineens een heel fijne lenteweek hadden is het nu weer volop herfst/winter. Waren we al enthousiast aan het snoeien geslagen, zitten we nu weer binnen, te wachten tot het droog wordt, en tot het ophoudt met WAAIEN, SNEEUWEN en HAGELEN!!!  Mijn nieuwe koude bak heb ik direct vastgezet met spanbanden, gelukkig was hij nog leeg. Maar het moet wel gebeuren, het zomergoed moet gezaaid, de lathyrus, cosmea, en al het andere dat ik wil voorzaaien moet nu toch in de kas.

Hebben jullie dat nou ook? Die kriebels om los te gaan, die plannen voor veranderingen in de tuin, en de speurtocht naar alles wat er weer bovenkomt? Gelukkig kan dat ook allemaal weer, daar zal geen Coronamaatregel tussen komen. Zelfs kwekers en tuincentra kunnen weer bezocht worden, op afspraak weliswaar, maar toch….

Voor Groei en Bloei gelden de regels nog wel, we kunnen nog geen lezingen organiseren, hopelijk kan plantjesdag wel doorgaan, dat is nog ver weg, en de ledenvergadering kan nog wel wat uitgesteld, maar die moet wel… Mogelijk is er in april weer wat ruimte, en kunnen we dan een lezing organiseren, waarschijnlijk wel mét 1,5 m afstand, en met reservering, maar dan is er een begin.

Er zijn ook een flink aantal aanmeldingen voor open tuinen, 12 tuinen voor het open tuinen carrousel en het landelijke open tuinen weekend. En dan hopen we dat Liefair dit jaar ook door kan gaan, liever niet zo heet als de vorige…..

Het zal een vreemd jaar worden waarin allerlei dingen nog anders zijn dan we gewend zijn, we houden jullie natuurlijk op de hoogte, maar één ding blijft hetzelfde: lekker de tuin in!

Foto's

Ik zie op social media heel veel mooie tuinfoto’s voorbijkomen. Zou het niet leuk zijn als die ook bij ons op de website stonden? En in de nieuwsbrief?

Daarvoor hebben we foto’s nodig. Van onze leden, en die foto’s zijn er vast! Misschien hebben jullie wel fraaie winterfoto’s gemaakt van sneeuw en ijs in de tuin? Of van hongerige vogels op voederplanken, of andere winterse zaken? Stuur ze op naar

onze webmaster Hendrik Polling, pollingha(at)hotmail.com , dan ziet u ze terug op de website en in onze volgende nieuwsbrief.

En dan kunnen de lente, zomer en herfstfoto’s in de daaropvolgende nieuwsbrieven…..

Foto: de Onlanden bij Roderwolde

Open tuinen

Open Tuinen Carrousel Drenthe 2021

15  en 16  mei               :  Coevorden en Emmen

19  en 20 juni                :  het Landelijke open tuinen weekend

10  en  11 juli                :  Hoogeveen en Meppel

14  en  15 augustus.      :  Roden en Zuidlaren

11  en  12  september    :  Assen en Beilen

Wil je gedurende de zomermaanden ook nog andere tuinen gaan bekijken, dan vind je de informatie over alle tuinen die meedoen in heel Drenthe op www.opentuinencarrouseldrenthe.nl
De flyer, die we eerdere jaren verspreidden, wordt dit jaar niet gedrukt, maar je kunt hem wel downloaden en printen, zodat je alle adressen en openingstijden van deelnemers bij de hand hebt.
De sites worden steeds bijgewerkt, dus check nog even voor je op pad gaat.

Foto: tuin Wil en Albertine Mol Roden open tuindag 2020

Gardenista

Gardenista - verplaatst naar 22-26 september 2021

De voorbereidingen van Gardenista zijn in volle gang en de organisatie had gehoopt het groene festival eind mei te houden, een jaar na de eerste noodgedwongen verplaatsing in verband met het coronavirus. Helaas stabiliseert de situatie rond het virus de komende maanden zich niet snel. Dit zet een streep door een goede én veilige voorbereiding van het festival. In overleg tussen Team Gardenista en Groei & Bloei bestuur is besloten het festival te verplaatsen naar 22 tot en met 26 september 2021. Het belang van ons aller gezondheid staat voorop. Ook het najaar biedt nog steeds volop mogelijkheden om tuinieren te beleven én te vieren tijdens het groene festival Gardenista.

Gardenista vindt plaats op de historische buitenplaats Den Alerdinck in Laag Zuthem.

Foto: impressie Gardenista 2019