Beste leden

LEDENVERGADERING

Op dinsdagavond 21-9 ontvingen wij 9 mensen voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering, te weten drie kascommissieleden, twee mensen van de commissie bloemschikken, een vrijwilliger zonder vaste taak en ook nog drie leden die uitsluitend uit enthousiasme kwamen. We zijn blij dat ze er waren.

Er waren weinig vragen en opmerkingen in de ledenvergadering, maar onze trouwe bloemschikmedewerkster Nies Deelman houdt helaas op met het maken van bloemstukken voor ons, dus daarmee komt een eind aan de verlotingen na de lezingen, tenzij zich nog iemand meldt om haar te vervangen. Nies heeft ons jarenlang trouw voorzien van prachtige bloemstukken, en ze werd daarvoor in de bloemetjes gezet en kreeg een cadeaubon om zelf wat leuks te kopen. Heel veel dank!

Ook de kascommissieleden en de ledenadministrateur kregen bloemen, en ook Gerda Fluks, die voor ons samen met Nies de bloemschikcursus regelt.

Na het zeer korte officiële deel van de samenkomst was er tijd voor gezelligheid en discussie, voor voorstellen over dingen die we als vereniging kunnen ondernemen, ideeën voor lezingen, onderwerpen voor workshops maar vooral ontstond er een discussie over het bestaansrecht van deze afdeling. We hebben natuurlijk een lange tijd niks kunnen doen maar ook vóór die tijd was het enthousiasme voor verenigingszaken niet groot. Op de lezingen moesten we het vaak doen met een 25-tal bezoekers, zelden meer dan 30. Extra bestuursleden zijn helaas niet te vinden, het ledenaantal neemt af en de gemiddelde leeftijd blijft stijgen. En van deze gelegenheid om mee te praten over de toekomst van de afdeling werd door slechts negen mensen gebruik gemaakt.

!!!!!!  BELANGRIJK  !!!!!!

Een van de voorstellen was het houden van een enquête onder de leden met de vraag: ’wat verwacht u nou eigenlijk van de vereniging?’ En “bent u zelf ook bereid om iets te doen wanneer dat van u gevraagd wordt?”

Op die vragen willen we wel graag een antwoord, het liefst zo snel mogelijk, want wanneer het animo zo klein is als dat op de 21ste was heeft het weinig zin dat we hiermee doorgaan. Wij als bestuur vinden het leuk om iets te organiseren maar dan zou het mooi zijn als er meer animo voor is. Dus we hopen dat iedereen nu gaat reageren, door er eens goed over na te denken en uw gedachten op papier, of beter, op de mail te zetten. En ook daarbij zal het aantal reacties een aanwijzing vormen voor het enthousiasme….uw reacties mogen naar e.noordijk@ziggo.nl

De avond werd besloten met een hapje en drankje, waarna er een eind kwam aan de gezelligheid.

Rabo Club Actie

Van 4 tot 25 oktober kun jij je stem uitbrengen op je favoriete club of vereniging. Ieder Rabo lid mag 5 stemmen uitbrengen, (op één vereniging van uw keuze mag u zelfs twee keer stemmen) en we hopen natuurlijk heel erg dat ook Groei en Bloei Roden e.o. op jouw stem mag rekenen! Niet vergeten hoor!

Stemmen kan door in te loggen op je Rabobank-account. Alvast bedankt.

Lezing

Binnenkort komt er weer een lezing, op donderdag 14 oktober, door Jogchum Reitsma, natuurfotograaf, die ons zijn werk komt laten zien en ons vertelt hoe we mooiere tuinfoto’s kunnen maken. Zoals altijd in het Wapen van Drenthe in Roden om 20.00 uur.

Jogchum houdt zich hoofdzakelijk bezig met de macrofotografie, ofwel de kleine dingen in de natuur. Vanaf 2008 is hij geobsedeerd door de mogelijkheden van de DFF-techniek, het stapelen, en dat bleken er heel veel te zijn.
Het is een techniek om een onderwerp haarscherp in beeld te brengen terwijl de achtergrond mooi rustig blijft. Bij deze techniek wordt een aantal foto's van het onderwerp gemaakt waarbij de scherpstelling steeds een klein stukje naar achteren verschoven wordt.
Deze foto’s worden in de computer samengevoegd tot een haarscherpe foto van het onderwerp.
De techniek leent zich bij uitstek voor macrofotografie, maar vereist wel een stilstaand onderwerp, windstil weer en een goed statief.
Als pionier op dit gebied heeft Jogchum in ongeveer tien jaar zo'n 300.000 foto’s geschoten en op de computer samengevoegd waarbij gemiddeld van ongeveer tien foto’s één foto wordt gemaakt.
Bloemen, paddenstoelen, vlinders, rupsen, libellen, allemaal prachtige onderwerpen voor deze stapeltechniek.
Naast de macrofotografie worden er tijdens vakanties ook foto's van landschappen, bergen en watervallen, en cultuur gemaakt. Het resultaat is een aantal bijzondere presentaties geworden waarin de schoonheid in de schepping op fraaie wijze tot uiting komt.

Onze sponsoren

Open Tuinen Carrousel Drenthe 2021 impressie